LOADING CLOSE

بخش فرهنگ و سیاست های کلان فرهنگی در اروپا

مجید وحید ؛ حسین قلجی

بخش فرهنگ و سیاست های کلان فرهنگی در اروپا

کشورهای اروپایی کشورهایی فعال در عرصه سیاستگذاری فرهنگی هستند و در این مسیر از حمایت عمومی نیز بهره‌مند بوده‌اند. در این مقاله، نگارندگان تلاش کرده‌اند که برداشت اروپاییان از فرهنگ را روشن سازند و در پی آن بر بنیان‌ها و الگوها و روش‌های سیاستگذاری فرهنگی در میان شماری از کشورهای بزرگ این قاره متمرکز شوند و سپس بحثی از پیامدهای این سیاست‌ها را با اتکا بر آمار و ارقام فرهنگی، که همه ساله در اروپا برگزار می‌شود و در دسترس جهانیان قرار می‌گیرد، پیش رو گذارند. به زعم نگارندگان، این شناخت راه را برای مقایسه راه ما با راه دیگران خواهد گشود و بر اساس آن درس‌هایی آموزنده و مفید برای سیاست‌پژوهان و سیاستگذاران فرهنگی کشور پدید خواهد آمد.

 

اصل مقاله (۱۴۹۳ K)

کلیدواژه ها
اروپا؛ سیاستگذاری عمومی؛ سیاستگذاری فرهنگی
مراجع
الف) فارسی

۱٫ وحید، مجید (۱۳۸۸)،سیاستگذاری عمومی، تهران:  نشر میزان.

 

ب) خارجی

۲٫ Alesina A. and Perotti R. (1995), Why Are Stabilizations Delayed? , American Economic Review 81.

۳٫ Council of Europe (2012), Retrieved May 12, 2012, From Compendium of Cultural Policies and Trends in Europe, 13th edition”, (2012), http://www.culturalpolicies.net

۴٫ European Commision (2007 a), Eurobarometer 67: Public Opinion in the European Union, Retrieved May, 2007, from European Commission: http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm

۵٫ European Commision (2007 b), European Cultural Values, Special Eurobarometer 278, September 2007, Online at: http://ec.europa.eu

۶٫ European Commission (2006), The Economy of Culture in Europe, online at: http://ec.europa.eu/ culture/library/studies/ cultural-economy_en.pdf

۷٫ European Commision (2012), EuroStat Yearbook, Online at: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/ portal/page/portal/eurostat/home

۸٫ Eurostat (2011), Cultural Statistics, Luxembourg: Publications Office of the European Union, Online at: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-32-10-374/EN/KS-32-10-374-EN.PDF

۹٫ Getzner M. (2002), Determinants of Public Cultural expenditures, Journal of Cultural Economics 26.

۱۰٫ Noonan S. (2003), Contingent Valuation and Cultural resources, Journal of Cultural Economics 27.

۱۱٫ Oboljen N. (2005), Why We Need European Cultural Policies, Master’s Thesis, University of Zagreb, Faculty of Political Science, 25 February.

۱۲٫ Peacock A.T. and Scott A. (2000), The Curious Attraction of Wagner’s Law, Public Choice, 102(1).

۱۳٫ Schulze G. and Rose A. (1998), Public Orchestra Funding in Germany, Journal of Cultural Economics, 22.

۱۴٫ Throsby D. (2001), Economics and Culture, Cambridge: Cambridge University Press.

۱۵٫ UNESCO, (1998), World Culture Report, Culture, Creativity and Markets, Paris: UNESCO.

۱۶٫ UNESCO Institute for Statistics, (2009), The 2009 UNESCO Framework for Cultural Statistics (FCS), Montreal: UNESCO Institute for Statistics, Online at: http://www.uis.unesco.org/Culture/Pages/ default.aspx

۱۷٫ Van der ploeg F. (2004), Beyond the dogma of fixed book price agreement, Journal of Cultural economics 28.

۱۸٫ Van der ploeg F. (2005), The Making of Cultural Policy: A European Perspective, Florance: European University Institute. Working Paper No. 1524   http://www.iue.it/Personal/RickvanderPloeg/

 

 

مجید وحید

نویسنده: مجید وحید

استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

ارسال نظر